Ons onderwijs
Kernvakken en welbevinden hand in hand
Op onze school werken we aan een stevige basis van de kernvakken: rekenen, lezen, taalverzorging. Daarnaast is er zeker ook ruim aandacht voor de wereld oriënterende en creatieve vakken.
Het welbevinden van de kinderen en een gevoel van veiligheid zijn daarvoor een essentiële voorwaarde; wanneer je je goed voelt en geen zorgen hoeft te maken kun je openstaan voor nieuwe ervaringen en lesstof.
Daarom gaan op onze school de kernvakken en het werken aan welbevinden en veiligheid hand in hand. Ons Anti-pestprotocol, inclusief het protocol Schorsen en Verwijderen vind je onder Documenten.
The Leader in Me
Sinds schooljaar 2022-2023 werken we volgens het onderwijs-identiteitsconcept The Leader In Me. Dit is concept is gebaseerd op het gedachtengoed van de 'Zeven gewoonten van Stephen Covey'. Elke week staat een eigenschap centraal die helpt om de doelen van het programma te bereieken. Die doelen zijn het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden, leren om effectief te communiceren, beter samen te werken met anderen, en meer zelfredzaam en ondernemend te zijn.
Door structureel te werken vanuit het gedachtengoed van 'The Leader in Me' gaan de leerlingen zich meer in staat voelen om:
- hun (school)leven zelf vorm te geven en meer na te denken over de keuzes in hun leven en studie.
- meer initiatief te nemen en zich verantwoordelijkheid te voelen op school
- realistische doelen te stellen en zich hieraan te verbinden
- belangrijke zaken te scheiden van onbelangrijke
- te luisteren en hun oordeel uit te stellen
- in samenwerking elkaars talenten te herkennen en deze in te zetten
Homogene groepen
Op de Deventer Leerschool werken wij grotendeels met homogene groepen: klassen op basis van het leerjaar van de kinderen. De twee kleuterklassen zijn bij ons wél heterogeen (dus groep 1 en 2 gecombineerd). Op deze manier kunnen de kinderen het hele jaar door instromen in de kleutergroep en helpen de oudsten de jongsten bij het leren van de routines in de groep.
In de loop van groep twee of vanaf groep drie worden de groepen samengevoegd tot een homogene groep en blijven de kinderen in principe tot aan het eind van groep acht in deze samenstelling bij elkaar.
28 leerlingen per groep
Wij werken met groepen van maximaal 28 leerlingen. Om dit goed te organiseren, nemen wij ieder halfjaar 14 kinderen aan die in dat schooljaar vier jaar worden. Zo starten er per schooljaar maximaal 28 nieuwe leerlingen. De kinderen worden verdeeld over de kleutergroepen en stromen gezamenlijk per leeftijdsgroep door naar groep 3, als een groep van maximaal 28 leerlingen. Soms kan de groepsgrootte iets afwijken, bijvoorbeeld door verhuizingen, doordat een kind een groep overdoet of juist versneld doorstroomt.
Willen kinderen instromen in een andere groep dan groep 1, dan wegen we zorgvuldig af of het kind in die klas goed tot zijn/haar recht komt.
Groep 1/2
In de groepen 1/2 wordt de dag met de hele klas geopend in de kring. Na de kring gaan de kinderen uiteen om op diverse plekken in de groep of op de gang te spelen en werken. Steeds andere kinderen worden bij de leerkracht uitgenodigd voor een ‘kleine kring’. Hierbij worden op het niveau van de kinderen steeds andere doelen aangeboden. De samenstelling van het groepje wisselt daardoor per kring.
Groepen 3 t/m 8: differentiatie
Binnen de klassikale lessen op onze school, wordt gedifferentieerd gewerkt, om tegemoet te komen aan verschillen tussen kinderen. Na een klassikale instructie volgt een verlengde (tafel)instructie voor de kinderen die daar behoefte aan hebben. Binnen de groep wordt op verschillende niveaus gewerkt. Kinderen leren om zelfstandig aan het werk te gaan. Binnen en buiten het klaslokaal. Hierdoor heeft de leerkracht ruimte om met individuele kinderen te werken, een korte extra instructie te kunnen geven of extra verrijkingsstof te geven aan een leerling die meer uitdaging nodig heeft.
In alle groepen wordt de lesstof aangeboden op minimaal drie verschillende niveaus, zodat we alle leerlingen goed kunnen bedienen: leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, leerlingen die meer uitleg nodig hebben, en leerlingen daar tussenin. Wij begeleiden de kinderen dan in kleinere groepjes.
Ondersteuning
Wanneer een kind meer tijd en energie nodig heeft om zich bepaalde doelen eigen te maken, bieden wij daar op school ondersteuning voor. Dit gebeurt door een onderwijsassistent of door een vrijgeroosterde leerkracht in kleine groepjes buiten de eigen klas. Het streven is dat het kind - dankzij deze ondersteuning - weer goed kan aansluiten bij datgene wat in de groep wordt aangeboden.
Voor kinderen die aan einde zijn van groep twee en voor de kinderen in groep drie, bij wie het lezen (aanvankelijk) niet vlot op gang komt, maken wij gebruik van het programma Bouw! Wekelijks wordt dan drie keer door een Bouw!-begeleider met het kind individueel achter de computer geoefend.
Uitdaging
Binnen de methodes die wij op school hanteren, wordt extra uitdaging standaard aangeboden. Wanneer het werk binnen de methode toch onvoldoende uitdaging biedt, hebben wij aanvullende methodes met uitdagend materiaal of mogen kinderen een werkstuk of boekpresentatie maken. De methodes die wij hiervoor gebruiken zijn Briljant of MindXperience.
Projectgroep
Ook kinderen die snel en makkelijk leren en al veel uitdagend werk krijgen, hebben soms extra ondersteuning nodig. Bijvoorbeeld met het leren plannen en organiseren van het werk, met het samen werken of het aangaan van taken die eerst te moeilijk lijken.
Voor deze kinderen hebben wij op school de Projectgroep, waarin de kinderen aan de hand van een thema met elkaar aan de slag gaan. De Projectgroep wordt aangeboden voor de groepen 3 t/m 5 en de groepen 6 t/m 8 op de woensdagochtenden. In overleg met de leerkracht wordt bepaald of een kind gaat deelnemen aan de Projectgroep.
Buiten meer uitdagende lesstof, wordt ook gewerkt aan een persoonlijk leerdoel, dat in gesprek met de Projectgroep-leerkracht wordt opgesteld.
Leerkrachten én specialisten
Net als de leerlingen en de wereld om ons heen, zijn ook onze leerkrachten continu in ontwikkeling: ze volgen regelmatig opleidingen en trainingen, zowel op teamniveau als individueel.
Wij hebben daardoor veel expertise in huis. Zo beschikken wij over een rekenspecialist, een leescoördinator, een sociale veiligheidscoördinator (anti-pest coördinator) en een hoogbegaafdheidsspecialist.
Lesmethodes
Wij houden goed in de gaten welke ontwikkelingen er zijn op het gebied van lesmethodes en wij maken onze keuzes daarin op basis van wat goed bij onze leerlingen en school past. Bij steeds meer vakgebieden werken we leerlijn overstijgend, wat wil zeggen dat we bij verschillende vakken (taal, lezen en wereldoriëntatie) vanuit het zelfde thema werken. Hierdoor creëren we een bredere, meer betekenisvolle context, waardoor de motivatie en ook het begrip toenemen.
Digitaal onderwijs
We werken wetijdens de lessen vooral met (werk)boeken en schriften om ook de motorische ontwikkelingen en de verbindingen in de hersenen te stimuleren. Daarnaast bieden we onze lesstof digitaal aan. In groep drie en vier bestaat dat vooral uit het inoefenen van de stof en wordt begonnen met het schrijven van korte tekstjes. Dit breidt zich uit tot het schrijven van complete werkstukken in de bovenbouw en de mogelijkheid tot het behalen van een typediploma in groep 8. Uiterlijk vanaf groep vijf krijgen al onze leerlingen een eigen laptop, die zij op school mogen gebruiken.
Plannen en weektaak
Vanaf groep vier werken onze leerlingen met een weektaak. Samen met de leerkracht plannen onze leerlingen hun werk, een belangrijke vaardigheid waar ze op de middelbare school veel profijt van hebben. In de groepen één tot en met drie wordt gewerkt met dagtaken (bijvoorbeeld een knutselwerkje voor de kleuters), zodat het leren plannen al bij de jongste kinderen wordt aangeboden.
Brede vorming
Naast de kernvakken, besteden we ook structureel aandacht aan brede vorming. Wij hebben onder andere aanbod op het gebied van kunst en cultuur, muziek, drama, werken met stof of hout en koken of bakken. Deze lessen worden standaard op de vrijdagmiddagen gegeven en afwisselend groepsdoorbroken of in de eigen groep.
Rapportfolio
Sinds schooljaar 2025-2026 krijgen onze leerlingen twee keer per jaar een rapportfolio mee naar huis. Dit rapportfolio wordt deels door de kinderen zelf ingevuld, met name waar het gaat om hun eigen doelen, en deels door de leerkracht, vooral waar het gaat om de cijfers. Ook de leerlingvolgsysteemtoetsen van Leerling in Beeld, die halfjaarlijks worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8, worden opgenomen in het rapportfolio.